Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Zarówno powołanie, jak i odwołanie prokurenta wiąże się z koniecznością podjęcia określonych czynności.
W przypadku zarządu jednoosobowego konieczne będzie podjęcie uchwały o odwołaniu prokurenta, złożenie oświadczenia prokurentowi o jego odwołaniu oraz dokonanie wpisu o zmianach w KRS.
W przypadku zarządu wieloosobowego konieczne będzie zawiadomienie o posiedzeniu zarządu, protokół z posiedzenia zarządu, podjęcie uchwały o odwołaniu prokurenta, złożenie oświadczenia prokurentowi o jego odwołaniu oraz dokonanie wpisu o zmianach w KRS.
Odwołanie prokurenta dla swej skuteczności wymaga, aby oświadczenie o odwołaniu doszło do samego prokurenta. Przy czym, nie jest wymagana zgoda prokurenta na jego odwołanie.
Uwaga! Należy zwrócić uwagę na jedną rzecz- zdarza się bowiem, iż prokurent wykonuje obowiązki nie tylko w oparciu o uchwałę zarządu o powołaniu, lecz także na podstawie umowy zawartej ze spółką. Taka umowa może przewidywać dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione, by doszło do wypowiedzenia, np. wskazuje termin wypowiedzenia. Dodatkowo, prokurent może świadczyć swoją pracę na podstawie umowy o pracę, wtedy odwołanie prokury nie powoduje skutku w postaci wypowiedzenia umowy o pracę. W takim przypadku konieczne będzie wypowiedzenie również tej umowy.
Odwołanie prokurenta w powyższych sytuacjach będzie się wiązało zatem z koniecznością wypowiedzenia tej umowy. Zatem należy sprawdzić, czy taka umowa nie została zawarta.
Gdy dojdzie do odwołania prokurenta to konieczne jest jego wykreślenie z KRS. Termin na zgłoszenie zmian w KRS wynosi 7 dni od dnia podjęcia uchwały.
Obecnie nie ma już możliwości złożenia wniosku w KRS w formie papierowej. Obecnie wniosek do KRS składa się elektronicznie poprzez Portal Rejestrów Sądowych/e-formularze.
Wszelkie załączniki, które składane są elektronicznie w formie skanu – a do wniosku należy dołączyć protokół, uchwałę oraz oświadczenie, należy przesłać w oryginale do KRS w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku. Jednak nie trzeba tego dosyłać, jeżeli wniosek składa radca prawny.
Po podpisaniu wniosku w systemie należy dokonać opłaty 350 zł elektronicznie poprzez system, ewentualnie na konto bankowe KRS. Wówczas potwierdzenie opłaty dołącza się do wniosku jako załącznik.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zachęcamy do kontaktu.
ul. Czarnuszkowa 11
51-180 Wrocław
NIP: 8311604224
+48 602 395 872
kontakt@kancelariaczernuszko.pl
A website created in the WebWave website builder